Ett smart lojalitetsprogram

Ett smart lojalitetsprogram

Det finns olika sätt att göra företaget framgångsrikt. Kunskapen om det man jobbar med är nummer ett, det primära för att finna framgång. Men idag räcker inte det. För den som säljer produkter är vikten av att hitta lojala kunder ett måste för att överleva i tuff konkurrens.

När Bengt tog över macken i byn tänkte han att det skulle bli en enkel match. Han var den enda och behövde bara vara där samt fylla butiken med saker som olja och spolarvätska för att överleva. Det skulle visa sig att framtiden skulle ge honom en del att fundera på.

Inom en kort period byggdes en tankstation i utkanten av byn. Där fanns ingen personal och på grund av det var bensinpriset lägre. Under samma period öppnade en känd butikskedja en butik med saker relaterade till bilar. På grund av företagets storlek kunde de sälja saker nästan till inköpspris.

 

Allting går med lite vilja

Kundkretsen minskade då många började använda de två nya företagen i bygden. Bengt var tvungen att tänka snabbt. Han förstod att han inte kunde konkurrera med dessa prismässigt. I stället kom han på en idé. Han skulle skapa ett poängsystem där kunderna genom att handla samlade poäng. När de kommit till en viss summa skulle de få olika rabatter. Han berättade om sin idé för en kompis.

Kompisen såg frågande på honom. Inte för att han inte förstod.  Varför skulle han lägga ner så mycket jobb på något när det fanns företag som hade gjort det till sin affärsidé? Så kom det sig att Bengt kontaktade företaget som skulle betyda en hel del för mackens framtid.

 

En kostnad som lönade sig

Numera kunde de som deltog i hans lojalitetsprogram få många fina erbjudanden utan att hans firma blev ruinerad. Fördelarna med programmet var att det innefattade bensin, bilverkstadstjänster och även varorna i butiken. Nu behövde han inte längre pressa sina priser och som följd av det oroa sig för hur framtida räkningar skulle betalas. Kunderna kom till honom oavsett och inte bara det, de rekommenderade hans mack till vänner och bekanta. Stället där man till och med fick poäng på morgonkaffet. Så i stället för att sälja sig kort hade han nu så mycket att göra att han behövde anställa två bilmekaniker och flera butiksbiträden.

Det var inte bara firman som mådde prima. Det gjorde även Bengts fru nu när de äntligen kunde åka till Kanarieöarna på semestern de så länge pratat om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *